Hoe maak je een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief maken hoeft niet complex te zijn. Met het juiste platform en enkele simpele tools heb je snel een mooi template.

 

In 5 stappen een nieuwsbrief maken

 

1. Kies je e-mailplatform

 

Er bestaan veel e-mailplatformen: Constant Contact, SendInBlue, Mailchimp …  maar ik ben fan van Mailchimp. Waarom? Het is heel intuïtief opgebouwd. Je moet geen designer zijn om een template op te maken. Het werkt als een blokkenmodel waarbij je tekst en afbeeldingen in je nieuwsbrief sleept. Je kan de kleuren en lettertypes van je huisstijl gebruiken.

 

mailchimp blokken nieuwsbrief opmaken

 

Heb je vragen of problemen? Mailchimp heeft een heel uitgebreide Help functie waar je 9 kansen op de 10 je antwoord terugvindt.

Met een gratis account kan je al een nieuwsbrief versturen naar een mailbestand dat tot 2000 adressen bevat. Je hebt ook toegang tot heel wat mooie standaard templates die je op weg helpen. E-mailadressen uploaden is ook eenvoudig. Via de knop Audience, kan je gewoon een excel bestand uploaden met naam, voornaam en e-mailadres. Wil je je contactenlijst onderverdelen om aangepaste berichten te sturen? Dan kan je werken met tags. Misschien wil je trouwe klanten onderscheiden van nieuwe klanten? Dat is allemaal mogelijk.

 

mailchimp keuze templates nieuwsbrief

 

2) Inspireer met afbeeldingen

 

Beelden maken je newsletter luchtiger en aantrekkelijker. En het zet meteen de toon van je newsletter. Er zijn heel wat sites die prachtige afbeeldingen aanbieden. Gratis en voor niets. Het enige wat deze fotografen meestal in ruil willen, is erkenning. Gewoon de foto liken en je kan ook de naam onder de foto plaatsen. Shutterstock en andere beelddatabanken verstoppen wel vaak betalende foto’s tussen deze gratis beelden dus opgepast.

 

Databanken voor gratis foto’s

 

Unsplash:
Een heel uitgebreide databank van gratis foto’s die heel wat natuurlijker lijken dan die cliché Amerikaanse foto’s van sommige databanken. Het is uitgegroeid tot een van de beste bronnen voor gratis stockbeelden. Er zouden zo’n 110.000 fotografen hun materiaal op aanbieden.

Pexels:
Biedt gratis rechtenvrije foto’s van hoge kwaliteit.

Pixabay:
Meer dan 1,7 miljoen afbeeldingen en video’s die voor het grijpen liggen.

 

Zelf de beelden bewerken?

 

Wil je iets van je huisstijl toevoegen aan de afbeeldingen? Je logo of een grafisch element? Of wil je de afbeelding bijsnijden? Wie kan da? Canva! Voor wie niet met Photoshop overweg kan, is Canva een geschenk uit de hemel.

 

canva website afbeeldingen opmaken

 

Met de gratis versie van de tool kan je afbeeldingen opladen en bijsnijden voor allerlei formaten (headers nieuwsbrieven, social media posts…). Je hebt toegang tot standaard lettertypes en grafische elementen. Met de betalende versie kan je je eigen huisstijl integreren (kleuren en lettertype) en heb je een uitgebreider pakket van extra’s ter beschikking (grafische elementen, afbeeldingen…).

 

3) Breid je e-maildatabase uit

 

Die database van e-mailadressen wil je natuurlijk uitbreiden. Dus je hebt een veld nodig op je website of webshop waar bezoekers hun e-mail kunnen achterlaten. Dit moet gekoppeld zijn aan de lijst van je e-mailplatform. Hier kom je te weten hoe je dit zelf opzet als je met Mailchimp werkt.

  

4) Kies een sterk onderwerp

 

Het onderwerp van je e-mail heeft veel impact. Bijna 70% van de mensen geven e-mails op als spam louter op basis van het onderwerp. De afzender weegt dus minder door in die beslissing.

 

Zorg voor meer kliks met deze 6 tips:

 

  1. Wek nieuwsgierigheid op:
    Licht het tipje van de sluier op zonder al meteen alles weg te geven.
  2. Creëer dringendheid:
    Titels als “Wij zijn toe aan onze laatste tickets” hebben altijd veel impact. Het triggert lezers tot actie.
  3. Personaliseer je subject: To Anne:….
    Ontvangers weten wel dat het een e-mailsysteem is dat hun naam herkent en toch heeft het een positieve impact.
  4. Verjaardagsmails:
    Mis de kans niet om je klanten in de bloemetjes te zetten op hun verjaardag. Ze zullen het gebaar waarderen.
  5. Klanten vertrouwen op het oordeel van andere klanten:
    Onderwerpen als “Deze items vliegen de deur uit” “Onze klanten zijn dol op…” werken vaak. Als anderen het goed vinden, dan is het misschien wel goed… En zeker als die influencer er ook fan van is. Als je dus samenwerkt met een gekende naam, vermeld die dan zeker in de subject.
  6. Start een verhaal:
    Zit er een straf verhaal achter de producten of diensten die je verkoopt? Prikkel dan je lezers om het te ontdekken op je website of blog. “X is een 100% duurzame Belgische onderneming”.

Laatste tip: Ga altijd voor een korte, krachtige boodschap. Op mobile zijn maar de eerste 7 tot 10 woorden zichtbaar.

 

5) Testen, testen en nog eens testen

 

Voor je de e-mail uitstuurt naar je hele klantenbestand wil je zeker zijn dat die goed verschijnt, op verschillende browsers en schermen. In Mailchimp krijg je een voorproefje van hoe het er op desktop en mobile uitziet maar dat wijkt vaak af van de realiteit. Stuur voor de zekerheid een testmail naar jezelf en enkele andere collega’s. Dan weet je meteen of je e-mail goed verschijnt op smartphone en op verschillende browsers. Is dat het geval?

Druk dan op SEND en stuur die prachtige nieuwsbrief de wijde wereld in.

 

Hulp nodig bij het schrijven van je newsletter? Laat het me weten.