Website copywriting is niet evident. Het grootste werk moet je eigenlijk vooraf doen.
Deze 5 tips helpen je alvast op weg.
5 website copywriting tips
Website copywriting tip 1: What’s in it for them?
Je schrijft altijd voor iemand. Denk aan een specifiek persoon die je aanspreekt. Wat moet hij/zij uit deze tekst halen? What’s in it for them? Dit is de hamvraag die je moet beantwoorden. Dat houdt ook meteen verband met SEO (search engine optimization). Als jij inspeelt op zaken die je doelgroep in Google opzoekt, heb je meer kans dat je website, blogartikel, video… op de eerste pagina verschijnt in de zoekresultaten. Daarvoor is wel een beetje SEO-onderzoek nodig. Lees het blogartikel: SEO optimalisatie: 4 tips voor een betere ranking voor meer informatie.
Website copywriting tip 2: Bepaal je doel
Vraag je op voorhand af wat het doel is van je tekst. Wat wil je ermee bereiken? Wil je informeren, verkopen, entertainen, overtuigen? En wat moet de lezer weten/zien opdat je slaagt in je doel?
Website copywriting tip 3: Gebruik anekdotes
Anekdotes werken. Maak het persoonlijk, maak connectie met je lezers. Vertel over dagdagelijkse situaties waar ze zich in herkennen. Dan heb je meteen hun aandacht. Een bekende copywriter, van wie ik de naam hopeloos vergeten ben, zei ooit: “Shoot for the heart, capture the mind, make them smile.”
Website copywriting tip 4: Wat, wanneer, waar en hoe
Doe een check op de 4 W’s… en 1 H: Wat, Wanneer, Wie, Waar en Hoe. Het vraagt niet veel tijd of moeite en het maakt een groot verschil. Hoe vaak duiken er wel niet berichten op van events waar de uren ontbreken… of erger nog, de locatie!
Website copywriting tip 5: En waarom?
Voor mij is “Waarom“ is een van de allerbelangrijkste W’s. Marketinggoeroe Simon Sinek haalt het heel mooi aan met Apple als voorbeeld. Waarom heeft Apple megafans die uren lang aanschuiven voor de winkel wanneer er een nieuw model uitkomt? En Samsung niet? Omdat Apple heeft ingezien dat het belangrijk is om te vertellen waarom ze bestaan. Wat hen doet opstaan ’s ochtends. Technologie moet ten dienste staan van de mens, niet boven de mens en dus intuïtief werken. Een leven zonder handleidingen! Hoera! Hoe Apple nu ook aan het evolueren is, dit hebben ze toch begrepen.
Laat je website copywriting liever aan iemand anders over? Contacteer me dan.